Saturday, March 21, 2015

I Really Love Miang Kham

Jalan-Jalan Cari Makan hari ni adalah di salah satu restaurant Thai di Saujana Utama.

Ruen Thai nama nya. Niat hati nak makan Miang Kham tercapai hari ni bila Ruen Thai ada menyediakan Miang Kham pada petang hari ni. Lepas amik Damia dari sekolah, terus dinner kat sini.

So kalau uol yang ada di area Saujana Utama Sungai Buloh or Puncak Alam, if let say uol teringin nak makan Miang Kham fresh, boleh la datang ke Ruen Thai ni yang mana lokasi nya adalah berhampiran dengan Genius Aulad Saujana Utama. 


Sal suka sangat makan miang kham. Ada yang kata daun ni adalah daun kadok.

Bagi yang tidak mengenali apa itu miang kam, ia sejenis makanan pembuka selera di mana bahan-bahan yang terkandung dalam miang kham kebiasaanya adalah,

 isi kelapa yang diracik halus dan digoreng bersama kacang,
 bawang merah dan halia dihiris halus,
 cili padi, limau nipis, udang kering dan sos dibalut dengan daun kaduk.

Kelebihan Miang Kham adalah ianya sangat BAIK untuk mencuci perut.

Dalam sepinggan Miang Kham ni, en Hubby biasanye just dapat makan satu je coz yang lain memang sal yang akan habis kan sebab this is my favourite. Tak sabar rasanye lepas raya ni nak makan puas-puas dah borong bawa balik original Miang Kham dari Bangkok.



Ni ciloks dari Wikipedia je:

Kalau uol nak tau apa itu MIANG KHAM?
Jom tengok apa yang wikipedia ni share kan tentang info starter kegemaran ramai ni...

Miang kham (or "mieng kham", miang kammiang kumThaiเมี่ยงคำIPA: [mîəŋ kʰam]) is a traditional snack from Thailand and Laos(Laoໝ້ຽງ Lao pronunciation: [mȉaːŋ]). It is often sold in the street, with the ingredients wrapped separately in small plastic bags.
The name "miang kham" translates to "eating many things in one bite", from miang (food wrapped in leaves) and kham (a bite).

No comments:

Post a Comment